top of page
Natural Steaming Mud

Retkeilyauton hankinta - mitä otimme huomioon?

  • Writer: Veera Hakkarainen
    Veera Hakkarainen
  • Mar 10
  • 3 min read

Updated: Apr 30

Voin kertoa, että retkeilyauton hankinta uudeksi kodiksi ei ollut mikään helppo homma – varsinkaan kun kummallakaan, minulla eikä puolisollani ole kokemusta matkailuajoneuvoista tai varsinkaan niissä asumisesta.


Syksyllä 2024 uusi reissukoti kuitenkin löytyi Tampereelta, Caravan Erälaukko nimisestä liikkeestä. Retkeilyauto on malliltaan Fiat Ducato, Adria Twin SP, vuosimallia 2013. Ajettu 95tkm.


Kerron jo tässä kohtaa, että päädyimme loppujen lopuksi valmiiseen ratkaisuun, eli emme lähteneet rakentamaan pakua itse. Tähän päätökseen vaikutti monikin asia.


Ensinnäkin meillä ei olisi ollut sopivia tiloja, joissa pakua olisi voinut järkevästi rakentaa.


Toiseksi, meillä kummallakaan ei ole kokemusta retkeilyauton rakentamisesta ja kolmanneksi, jos olisimme lähteneet itse rakentamaan, emme olisi saaneet pakua valmiiksi kevääksi 2025, mikä olisi vaikuttanut matkasuunnitelmiimme merkittävästi. Pelattiin siis niin sanotusti varman päälle ja siitä syystä hankittiin valmis retkeilyauto.


Olen listannut tähän 6 tärkeintä asiaa, jotka huomioimme, kun lähdimme suunnittelemaan retkeilyauton hankintaa


  1. Etsintä & tarpeiden kartoitus

Edellä jo mainitsinkin, että meidän tilanteessamme päädyimme valmiiseen retkeilyautoon. Auto ei meille tule pelkäksi autoksi vaan kokoaikaiseksi kodiksi. Muita vaihtoehtoja olisi ollut matkailuauto tai rakentaa itse. Kartoita siis alkuun mihin tarkoitukseen ajoneuvo tulee ja mitä autosta tulisi löytyä. Valikoima on hyvinkin laaja.


Valitsimme retkeilyauton siksi, että se on tarpeeksi tilava meille kahdelle, näppärämpi ajaa, kulutus on pienempi kuin matkailuautossa sekä retkeilyautoissa esiintyy harvemmin kosteusvaurioita tai niin ne ainakin väittää...


Tiesimme myös jo ihan alussa, että uuden karheaa ajoneuvoa emme tule ostamaan, joten keskityttiin vähän käytettyihin malleihin, jotka ovat valmistettu 2000-luvulla tai sen jälkeen. Huomioi myös matkailuajoneuvoja etsiessäsi, että mikäli ajoneuvo painaa yli 3500kg tarvitset C1 -luokan ajokortin!


Vaihtoehtona on ostaa ajoneuvo yksityiseltä tai autoliikkeestä – me päädyimme jälkimmäiseen. Syy miksi päädyimme autoliikkeeseen, on hyvin pitkälti se, että liikkeestä ostettu auto tarkastetaan aina ennen myyntiä ja mikäli autoon tulee jotain vikaa, liikkeen kanssa voidaan sopia korjauksista. Toinen syy tälle oli myös se, että autoliikkeet tarjoavat rahoituksia, yksityiset eivät niinkään usein.





  1. Budjetti

Budjetin määrittäminen on tärkeä osa ostoprosessia ja osalle varmasti välttämätön. Budjetti kannattaa suhteuttaa omaan käyttötarkoitukseen sekä tarpeisiin. Kannattaa myös huomioida auton ylläpitokustannukset.


Budjettimme oli aluksi 25 000€, kunnes tajusimme, että sen hintaluokan pakut on joko tosi vanhoja tai niillä on ajettu liikaa. Lopullinen hintalappu olikin sitten puolet kalliimpi. Maksoimme tulevasta liikkuvasta kodistamme n. 40 000€. Me emme tule todennäköisesti tekemään autoon mitään isoja remontteja, joten emme laskeneet budjettiin remonttikuluja.




  1. Rahoitus

Budjettia määritellessäsi olet ehkä jo pohtinut ostatko auton rahoituksella vai ilman. Itse ostimme pakun rahoituksella. Rahoitukseen päädyttäessä kannattaa huomioida muutama asia.


Ensinnäkin huomasimme, että monessa autoliikkeessä lainojen korot ovat aivan järjettömät, joten kannattaa hieman kartoittaa tilannetta ja tutkia eri liikkeiden rahoitusvaihtoehtoja. Me saimme rahoituksen n.3 % vuosikorolla, joka on meidän mielestämme inhimillinen, ottaen huomioon, että jossain liikkeissä korko saattaa olla jopa 10%.


Mitä kalliimpi auto sitä kalliimmat kuukausilyhennykset. Me lyhennämme lainaa kuukaudessa yhteensä n.500 € / kk. Ennen kuin teet päätöksen pohdi eri vaihtoehtoja huolella ja mikäli päädyt lainaan muista aina tarkistaa lainan ehdot huolella!


  1. Kriteerit

Kriteereitä meillä olikin aika paljon, joka lopulta vaikuttikin radikaalisti budjettiin. Kun otetaan huomioon hinta, ajokilometrit ja muut tärkeät jutut, kuten auton ikä, kunto ja huoltohistoria, oli todella hankalaa löytää auto, joka täyttäisi kaikki nämä vaatimukset.


Tässä vaiheessa onkin hyvä idea tehdä lista kaikista ominaisuuksista ja varusteista, joita haluat ajoneuvossa olevan. Lista helpotti ainakin meitä huomattavasti.


Kriteeristö meillä:

  • Max. 20-vuotta vanha

  • Hinta alle 50k

  • Ajettuja kilometrejä mielellään alle 100tkm

  • Aurinkopaneelit (plussaa jos kuuluu hintaan ja ovat valmiiksi asennettu)

  • Jakopäähihna vaihdettu mahdollisimman vähän aikaa sitten (Fiateissa valmistaja suosittelee vaihtoa 4-vuoden välein.)

  • Manuaalivaihteisto

  • Vessa & suihku

  • Ikkuna vessassa, sekä kattoikkuna

  • Säilytystilaa tarpeeksi  

  • Omaa silmää miellyttävä sisusta


Eli ei sinällään mitkään maailman helpoimmat kriteerit suhteutettuna auton hintaan ja kilometrimäärään, mutta meillä kävi tuuri!


  1. Verotus

Verotus ei ollut ensimmäisiä asioita, joita mietittiin kun ruvettiin etsimään autoa. Nyt kun asiaa miettii niin viimeaikaisten uutisointien perusteella verotus olisi voinut vaikka ollakin yksi ensimmäisiä pohdinnan aiheita. Nimittäin viime vuonna uutisoitiin siitä, että dieselillä kulkevien matkailuajoneuvojen verotus nousee entisestään.


Esityksen mukaan vero nousisi nykyisestä 0,9 sentistä 5,5 senttiin päivältä per alkava sata kiloa. Järjetöntä. Tämä tulee koskemaan myös meitä ensi vuoden 2026 alusta.



Eli veroa maksetaan siis samalla tavalla kuin henkilöautoissakin, mutta suuruus vaihtelee ajoneuvon painosta, päästöluokasta sekä käyttötarkoituksesta.


Poikkeuksena ovat esimerkiksi uudet matkailuajoneuvot, joissa on alhaisemmat hiilidioksidipäästöt, näissä ajoneuvoissa verotus on pienempi tai mikäli matkailuajoneuvoa käytetään vain satunnaisesti eli ei pidetä liikennekäytössä koko vuotta.

Tämänhetkinen verotus meidän pakuun, ennen verotuksen nostoa vuodessa on 653 €.


  1. Vakuutukset

Vakuutuksetkaan eivät olleet niitä ensimmäisiä asioita, joita mietimme, mutta halusin nostaa tämän listalle siitä syystä, että kannattaa miettiä, miten ajoneuvon vakuuttaa. Koska ostimme auton rahoituksella, rahoitusyhtiö vaatii täyskaskoa ja vaikka olisimme ostaneet auton ilman rahoitusyhtiötä olisimme silti ehdottomasti ottaneet autoon täyskaskon.


Täyskasko tarjoaa laajemman turvan kuin pelkkä liikennevakuutus, ja se kattaa esimerkiksi kolarit, ilkivallan ja varkaudet. Vakuutukset maksavat meillä vuodessa noin 700 €


Viimeiset vinkit: Etsi mahdollisimman paljon tietoa, älä tee hätiköityjä päätöksiä, vertaile ja koeaja ja yritä olla stressaamatta! :D


-Veera



Comentarios


bottom of page